Uitstapjes (deel 1) - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Sander Smits - WaarBenJij.nu Uitstapjes (deel 1) - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Sander Smits - WaarBenJij.nu

Uitstapjes (deel 1)

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

28 November 2007 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Oudtshoorn:
Tijdens ons weekend naar Oudshoorn was de ‘adventure tour in the Cango caves’ voor mij de topper. Ik had nooit gedacht dat een natuurlijke speleobox met een gang van maar 27 centimeter breed zo spannend zou zijn. Eens ik erin gekropen was, was het echt zalig. De iets oudere meneer had het ook wat onderschat. Je moest met je hoofd eerst naar beneden glijden en dat liep niet van een leien dakje. Vlak na zijn prestatie was ik toch ongegeneerd genoeg om een emotierijke close-upfoto van hem te nemen.
Verder op de foto zie je verscheidene struisvogels eten pikken uit de emmer. Het zijn de beesten van de ‘Ostrich Show Farm’. Als je minder dan 75 kilo woog, kon je er zelfs op rijden, maar dat leek me helemaal niet zo diervriendelijk.
Een weetje: een struisvogelei heeft evenveel inhoud als 24 kippeneieren, evenveel calorieën als 36 kippeneieren, en een rot ei breekt gelukkig niet als je er met je volle gewicht op gaat staan (merkte ik).



Rhino Base Camp:
Dichtbij Wittedrift, een township vlakbij Plettenberg Bay, bevindt zich het Game Reserve ‘Rhino Base Camp’. Daar ben ik ondertussen tweemaal met de auto doorgereden en één maal te paard. Omdat de paarden er ’s nacht vrij rondlopen zijn de gevaarlijke beestjes aan hen gewend en vallen ze je niet aan als je je tussen hen begeeft. Toch blijft het spannend om op tien meter van de White Rhino op je paard te zitten. Verder op de foto is Bruno tevergeefs naar de leeuwen aan het zoeken, heb ik tussen de takken een prachtbeest (gelijkend op een eland-, antiloop- of hartebeestachtige, maar ik weet niet wat het is, wie weet het wel?) gefotografeerd en heeft de zebra jeuk aan zijn voet.



Highlights in Cape Town:

Cape point:
Cape Point is het meest zuidelijke punt van Kaapstand. Dichter bij de deur is Cape Agulhas, het zuidelijkste punt van het Afrikaanse continent. We hebben er een prachtige wandeling gemaakt, en hoe kon het ook anders, walvissen gezien. Eindelijk konden we ze fotograferen, want tijdens de strandlopen hadden we nooit een camera bij. Zoals in elk natuurreservaat in Zuid-Afrika moesten we eerst betalen voor een permit. Dat hadden we er graag voor over, want de Zuid-Afrikaanse pinguïns wouden we echt niet missen. Toen we informeerde op welke wandeling we het meeste kans maakten ze te zien, bleken er op Cape Point geen pinguïns te zitten. Wel op een kilometer van de plek waar we hadden middaggegeten... Na ons even in te leven in het piratenleven zijn we toen teruggereden om de waggelende beestjes te bestuderen. Een vogel die niet kan vliegen was me toch een raar zicht... misschien een nieuw project voor vzw dREAMCATCHER?

District Six Museum:
Het District Six museum is opgericht ter nagedachtenis van de gewelddadige verdrijving van alle inwoners van District Six in 1966. De multiculturele wijk van 50.000 inwoners moest van de overheid een Blanke wijk worden uit schrik voor het groeiende gezag en invloed van de Zwarten. Families en buren werden uit elkaar gerukt en de wijk werd letterlijk plat gewalst.
Door nationaal en internationaal protest is de heropbouw gebleven bij een universiteit en enkele villa’s. In het museum bevindt zich een grote plattegrond, waarop mensen hun voormalige eigendom kunnen komen aanduiden. Bij wijze van herstel kunnen ze hun grond terugkrijgen. Waar de huidige blanken die er nu wonen dan weer niet zo happig op zijn... Pas als je het museum binnenkomt merk je hoe zwaar en emotioneel geladen het allemaal geweest is en nog steeds is.

De Ghospelkerk:
We gingen ook naar een viering in de tweede grootste katholieke kerk van Cape Town. Het centrale thema van de dienst was ‘gezond worden’. Na het 20 minuten durende gebed kwamen mensen naar voren om te getuigen dat ze genezen waren of hun financiële problemen verlost.. De blanke priester verkondigde aan alle zwarte kerkgangers dat je HIV negatief de kerk buitengaat, al kom je HIV positief binnen, enzovoort. Inhoudelijk was het dus niet zo fijn. Gezien ik sommige liedjes kende van de morningring in die Sterreweg kon ik wel goed meezingen :-).

  • 28 November 2007 - 20:45

    Goedels:

    Leuk die foto's zo!

  • 29 November 2007 - 09:05

    Daphne:

    waw net national geographic!!
    breng je z'on struisvogelei meee, please?

  • 01 December 2007 - 12:19

    Katelijne:

    Sander! Ne mens is niet gemaakt om in een grot te kruipen! BRRR.
    Ge zijt goe bezig ginder, dat dak van de zandbak zelf gemaakt, ziet er weer ongelofelijk chique uit. Daarom wil ik alvast enkele data vastleggen in onze agenda:
    Sander als houtbewerker en schrijnwerker en total handy man: 1 tot 20 april 2007
    Sander als orthopedagoog en goeie kerel en kindervriend: 1 tot 20 april 2010 (gesteld dat er dan toch een kind van is gekomen met uw broer).
    Noteer ge dat?
    Merci en tot gauw,
    Katelijne

  • 01 December 2007 - 17:49

    Sander:

    Hahaha,
    Als ge zo'n berichtjes schrijft kan ik natuurlijk niet anders dan ja zeggen. Gelukkig doe jij aan meerjarenplanning. Dus over drie jaar kan ik schattige Michelijnekes in julie nieuwe huisje terugvinden? Klinkt leuk en staat in mijn agenda!

  • 02 December 2007 - 21:27

    Papa:

    hey man,
    Nu met foto's erbij. Wat leuk. Blij dat je niet bent blijven steken!
    Dikke kus,
    Papa

  • 02 December 2007 - 21:39

    Mama:

    Wat een belevenissen. Fantastisch voor jou en gelukkig kan ik ze via foto's aanschouwen...

  • 07 December 2007 - 07:03

    Kobe:

    Tussen soortgenoten, maar dat je kop niet in het zand steekt in Afrika is wel duidelijk. En onder de grond ben je gelukkig ook niet blijven steken.
    We zijn soms zelfs een beetje jaloers op je verhalen en avonturen. Nu lezen en kijken we ernaar. Maar er gaan toch nog vele vertelavondjes moeten volgen ook!
    Veel liefs en knuffels...

  • 07 December 2007 - 07:12

    Lea:

    Lieve Sander, geen idee bij welk bericht dit antwoord komt te staan maar ik droom net weg bij jouw foto's van Cape Point. Jawel zeg, zo een blauwe zee en walvissen... wat wil een mens nog meer. Als je nog een klein jaartje blijft komen we je daar bezoeken, afgesproken?!
    Schone-broer, we lezen je verhalen met zeer veel plezier. Ongeloofelijk boeiend hoe hard dat elk land in dit continent toch verschilt.

  • 10 December 2007 - 13:15

    Leen:

    Hey Sander, ik heb je site ontdekt via Goedels haar blogspot. Leuk om al die reisverhalen te lezen en fotootjes te bekijken!
    Geniet er daar nog van!
    groetjes, Leen S.

  • 12 December 2007 - 15:50

    Louis:

    Supertof wat je daar al allemaal gedaan hebt en die site is ook wel een tof ide.
    das wel vet zeker tusse de neushoorns en dolfijnen daar. Nog veel plezier in afrika en tot binnenkort

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sander

Haaidihow, Als je mijn stage orthopedagogie en leven in Zuid Afrika te weten wil komen zit je hier op het juiste adres. Op deze site zal ik af en toe een verhaaltje over mijn dagdagelijks leven zetten. Op http://www.flickr.com/photos/12063430@N02/ kom je adhv fotos meer over onze talrijke avonturen te weten. Laten jullie ook af en toe iets weten over het thuisland? Dikke zoen, Sander PS: Mijn telefoonnummer in Zuid Afrika is (27) 044 533 55 62 of GSM (27) 0846 94 22 96

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 20638

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2007 - 18 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: